Svenska Bilsportförbundet, SBF

SBF´s tävlingsregler och tekniska regler för fordon har varit det som gällt på alla tävlingar i alla år.

Länkar
SBF hemsida: www.sbf.se

Regler: www.sbf.se/Regler/Dragracing

Banor (exempel)

  • Malmö Raceway
  • Mantorp Park
  • Sundsvall Raceway
  • Tierp

Nitros Motorsport, NM

Från och med säsongen 2018 finns även NM som ett eget motorsportförbund.

Vid framtagning av teknikregler fick SVDA en förfrågan om vi ville delta i arbetet. Det svarade vi JA på och de som varit mest inblandade är Jonny Färnlund och Mats Hjälm. Det har resulterat i ett helt nytt reglemente som är specifikt för vintage-klasser.

Det finns en väldigt stor och viktig skillnad mellan SBF och NM, och det är att inom NM handlar brake-out ENBART om topp-hastighet för vintage-klasser. Det innebär att tiden inte mäts annat än för själva resultatets skull.

Just ni (2019) är det dessa indelningar som gäller:

Kategori Hastighet
1 300+
2 260+
3 220+
4 180+
5 <180

Exempel:

Om man uppfyller teknikregler för Kategori 2 får man köra 299 km/tim som snabbast. Om det innebär en sluttid på 7,60 eller 7,14 är inte relevant, utan båda tiderna är godkända.

Banor (exempel)

  • Hudiksvall
  • Kjula Dragway

Länkar
NM hemsida: www.razing.se (Klicka sen på Nitroz Motorsport)

Regler: www.razing.se/sports.asp?id=1&s=r Dokumentet heter "Teknikregler". Läs speciellt kapitel 4, "VD (Vintage dragracing) tekniska regler", det är viktigt för oss i SVDA.

Dela på Facebook: