Allmänt

  • På bana som körs enligt SBF: Besiktning enligt SBF DR-ET reglementet i de fall det är tillämpbart då inte alla fordon passar in eller uppfyller ET-reglementet.

  • På bana som körs enligt NM: Besiktning enligt reglementet "Regler för Historisk Dragracing, Tekniska regler".

Detaljerade riktlinjer

  1. Fordon ska vara av typ gamla racefordon typ SA, MS, Stock och Super Stock.

  2. Alla fordon ska vara av gammal typ (Se sidan "Riktlinjer och Policy")
    Bilarna i Vintage SA kan ibland vara svåra att klassificera, men dock så anser SVDA att det s.k. Pro-street -stuket är alltför modernt för Vintage SA. Du hittar lite mer info om Pro Street här: Wikipedia.

  3. Fordonen ska vara pre. 73.

  4. Enbart Roots-type kompressor.

  5. Mekanisk insprutning eller förgasare.

  6. INGA elektroniska och/eller dator-styrda insprutningssystem.

  7. Det ska vara max ett (1) tändstift per cylinder (singel magnet).

  8. Det är ej tillåtet att använda retard boxar eller sk.throttle stopp.

  9. Transbrake och/eller Linelock är tillåtet.

  10. Alla typer av toppar är tillåtna (stål och aluminium).

  11. Tidstypiska fälgar tillåtet och rekommenderas!

  12. Alla typ av fordon SKA på förhand vara godkända av SVDA´s besiktningsgrupp, innan man tillåts köra med SVDA.

  13. Avståndet mellan marken och vevaxelns centrum får överstiga 610 mm (24 tum), men inte över 914 mm (36 tum).

  14. Max 12" breda däck.
    Undantag kan göras för original racebilar från 70-talet.

  15. Alla regler kan ändras efter beslut av den tekniska kommittén. SVDA förbehåller sig rätten att neka någon person för beteenden som skadar klubbens mål: tävla och ha kul!!

Kontakta This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. om du har frågor/funderingar om din planerade eller färdiga bil!

Dela på Facebook: