Skriv ut

SVDA/A (NO)

  • Kjørs enligt SBF/NBF DR-ET reglementet I de fall det är tillämpbart då långt ifrån alla fordon passar in eller uppfyller ET-reglementet.
     
  • Fordon er av typ Altered,FED chassis med center-plasserad førare.
     
  • Alla fordon ska vara av gammal typ (Se siden "Riktlinjer & Policy")
     
  • FC karrossen ska vara 30 år eller eldre
     
  • Motorvolymet får ej øverstiga: Dragster
    500 cid sugmotor
    450 cid med kompressor
     
    Altered/ FC
    600 cid sugmotor
    550 cid kompressor
     
  • Mekanisk innsprutning eller førgasare
     
  • INGA elektronisk og eller dator styrda innsprut
     
  • Det ska vara max en 1. Tendstift pr. sylinder (singel magnet)
     
  • Det er ej tillåtet at anvenda retard boxar eller sk.throttle stopp
     
  • Trans Brake og eller Line-lock er tillåtet
     
  • Alla typer av toppar er tillåtet (stål och aluminium)
     
  • Period correcta felgar tillåtet och annbefalas
     
  • Alla typ av fordon SKA på førhand vara godkjennda av SVDA besiktningsgrupp, innan man ska kjøra med SVDA
     
  • Alla regler kan ändras efter beslut av den tekniska kommittén. SVDA förbehåller sig rätten att neka någon person för beteenden som skadar klubbens mål racing och ha kul!!
     

Dispansar

 

  • Bruk av pop-off ventil på kompressormotorer.
     
  • Eldre typer broms-skjermar og ditto poser, men som måste vare i forskriftsmessig stand.
     
  • Ikke krav til HANS device på nåvarende tidspunkt, før dette viser seg mulig å innføra.
     
  • Tillåtet bruk av flammehemmande mask og öppen hjälm i øppna bilar type FED og Altered.
     
  • Inte krav om SFI resertifisering ved årskontroll.
     
  • Sprängkåpa borde kunna besiktas av en normalkunnig besiktningsman. Ser den sliten ut så kan man naturligtvis kräva att den besiktas på den årliga kontrollen men eftersom den bara görs en gång per år så borde det krävas en stark anledning för att inte ge dispens till året efter åtminstone.
     
  • Øppna headers/zomies tillåtet i alla klasser
     
  • Inget krav med frambromsar.
     
  • Inget krav på blowerbag på överladdade metanolmotorer.