Gassergruppen SVDA/G ser dagens ljus!

den .

gasser

 

 

Det har varit mycket "snack i korridorerna" under våren 2016 om nån form av gasser-grupp inom SVDA. Vad är det som händer kring det? Här är ett försök till sammanfattning av vad som hänt och en beskrivning av läget, samt de riktlinjer som gäller för 2016.

 

  • Efter en diskussion på årsmötet i februari 2016 bildades en liten arbetsgrupp för att undersöka och se om det finns intresse att gassers på nåt sätt kan köra tillsammans.
  • Ett motiv till det är att försöka pusha på den trend med stigande intresse för gamla gassers. Publiken gillar jättemycket när vi kör och det har varit väldigt positivt när vi i ett par år har matchat altereds mot varandra och dragsters mot varandra i SVDA/A. Så det skulle kunna vara positivt för SVDA att dela upp gassers lite tydligare.
  • De som tog på sig att driva detta är Johan Anderssoon och Stefan Flodell.
  • Förslag på namn blev "SVDA/G".
  • Johan har tagit regler/anvisningar från nån klass i utlandet och utifrån det "masserat fram" en text som är tänkt att användas under 2016.
  • Om det inte finns tillräckligt med bilar för att det ska bli meningsfullt att  köra gassers i en egen grupp så är tanken att SVDA/B och SVDA/G kör i samma grupp men att vi matchar bilarna på bra sätt vid framkörning, ungefär på samma sätt som vi gjort i SVDA/A.

Förutom detta har Pelle lagt upp en ny grupp på Kjula (PO#2 och PO#4) och Tierp som heter "Vintage G", och SVDA/G är inbjuden till den klassen. Pelle har inga egna regler för klassen, utan hänvisar i sin information till SVDA´s hemsida.

På Facebook har det varit en hel del frågor och funderingar kring t.ex.:

  • Vad är en gasser egentligen?
  • Är min bil en gasser?
  • Är gasser en bättre bil än en Hot Rod eller en Classic?
  • mm.

En sak som bidrar till att det blir extra många frågor kan vara att gassers aldrig har förekommit som egen klass i Sverige. Gassers var i stort sett redan borta som egen klass när dragracing började växa ordentligt i Sverige i början av 70-talet.

Vad som gjorde att en gasser var en gasser ändrades över tid i USA rätt ordentligt:

  • Från början var dom höga fram för att få bättre fäste men i takt med att däcken blev bättre i slutet av 60-talet blev bilarna lägre fram.
  • Från början var reglerna tydliga att det skulle vara en bil som var tillverkad i USA, men senare blev t.ex. Opel Kadett Rally en inte alls ovanlig gasser-modell. "Mini Brute" kallades dom.
  • Det har alltid varit så att en gasser ska vara fullskärmad och ha original utseende på skärmar och huv. I tidiga åren var det vanligt att man körde fullskärmat på morgonen i gasser-klassen. Sen monterade man bort front och skärmar och huv för att sen köra i altered-klassen på eftermiddagen (center-placering av förare var inte obligatoriskt då för altereds).

Det finns lite info om gassers på Wikipedia: Läs mer här.

Sammanfattningsvis kan man säga att det inte är helt enkelt att säga vad som är en gasser och vad som inte är en gasser, och det som beskrivs nedan är ett försök att hitta en början. Till viss del kan det låta väldigt allvarligt, men det är viktigt att inse att det handlar om att komma igång och att hitta former för att se om det finns underlag och intresse som gör att det kan utvecklas och bli en ny intressant grupp inom SVDA.

Vad händer med SVDA/B nu då?

Meningen är absolut inte att SVDA/B är nån "sämre" klass än G. Í B finns alla otroligt fräna klassiska race-bilar och race-hotrods. Förhoppningen är att en uppdelning ska göra att publiken gillar oss ännu mer, och även genom att ha en lite tydligare indelning inspirera till flera bilar i respektive grupp.

Riktlinjer för SVDA/G under säsongen 2016

Utifrån publiken är detta exempel på saker som i första hand gör att en bil är en gasser:

  • Fullskärmad bil med motorhuv.
  • Tidstypisk lack med stil från 50- och 60-talet, inkl tydligt namn på bilen. Matt-lackerat och grundfärg var inte alls ovanligt.
  • Tidstypist utseende på fälgar och däck.
  • Gärna diverse textning på karossen.

I grunden innebär det alltså att en gasser inte alltid måste vara jättehög fram, även om många är det. Men det är ändå väldigt viktigt att det finns ett bra 60-tals gasser-stuk på bilen!

Detaljerade riktlinjer

Först: Inom SVDA har vi ett antal generella riktlinjer som vi vill följa. Läs mer om det här.

Meningen är att dessa riktlinjer ska gäller för första året 2016. Efter sommaren görs en utvärdering för att se hur det har gått, och därefter kan det komma justeringar till näste år.

1. Alla bilar ska vara godkända enligt SBFs regler för den aktuella banan.

2. Transbrake och/eller line locks är tillåtna.

3. Alla typer av tändningssystem är tillåtna.

4. Alla typer av bakfjädring är tillåten.

5. Stel framaxel är att föredra, men inviduell fjädring är tillåten. Dock ska bilen vara i genuint vintage stuk.

6. Alla sorters bromssystem är tillåtna så länge dom är godkända enligt SBF.

7. Inga dataloggar är tillåtna, och får inte vara installerade i bilen.

8. Inga delay boxes är tillåtna, och får inte vara monterade i bilen.

9. Ingen tryckluftstyrd växling är tillåten, och får inte vara monterad i bilen.

10. Alla typer av topplock är tillåtna, aluminium eller stål.

11. Kompressor är tillåtet, max storlek 8:71 roots-type endast. Sprängbleck spec 23.1 rekommenderas, men fjäderbelastad "pop-off" tillåten. Begränsning till max 25% överladdning.

12. Alla former av insug och förgasare/insprutning är tillåtna. Ingen form av elektronisk insprutning är tillåten.

13. Endast bensin och metanol är tillåtet som bränsle, inte nitrometan. Lustgas är inte tillåtet.

14. Absolut inga moderna scoop eller vingar tillåtna.

15. Tidskorrekta fälgar är obligatoriskt. (t.ex. plåtfälgar, chrome reverse, Cragar eller Halibrand). Moderna billet fälgar är inte tillåtna.

16. Alla bilar ska vara tidsenligt lackade eller i primer. Inga vilda, modern graphics är tillåtna.

17. Alla bilar bör vara permanent märkta med startnummer och klasstillhörighet (AA/GS, A/G, B/G etc.) och ett ”smeknamn” på bilen. Målade eller utskurna dekaler tillåtna.

18. SVDA´s logo ska finnas på bilarna som tävlar. Eventuella klass-sponsorers loggor ska vara synliga.

19. Alla bilar ska ha full kaross med original-typ på skärmarna, inte tillåtet att köra skärmlöst. Plåt- och glasfiber-kaross tillåtna.

20. Alla regler kan ändras av tekniska kommittén. SVDA har rätten att vägra eller utesluta person/personer som inte respekterar SVDA´s mål att tävla och ha roligt.

21. Årsmodellgräns för racebilar är till och med 1968.

22. Max 12” breda slicks (enligt däcktillverkarens märkning).

----

 

dragracing